5 Rzeczy, Które Warto Wiedzieć, Będąc W Związku Z Wysoko Wrażliwą Osobą
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
5 Rzeczy, Które Warto Wiedzieć, Będąc W Związku Z Wysoko Wrażliwą Osobą
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
WWO, czyli wysoko wrażliwe osoby, stanowią około 20% społeczeństwa. Jak wysoko wrażliwe osoby zachowują się w związku? Oto 5 rzeczy, które warto wiedzieć.

Lista tematów poruszanych w tym artykule

Wysoko wrażliwe osoby (WWO) są bardzo czułe na doświadczenia, odznaczają się wzmożoną empatią i potrafią wychwytywać niuanse otoczenia, które umykają innym. Dzieje się tak, ponieważ układ nerwowy wysoko wrażliwych osób odbiera i przetwarza bodźce na głębszym poziomie niż u nie-WWO. Te cechy mają wpływ również na to, jak zachowują się i czego potrzebują wysoko wrażliwe osoby w związku.

Jak wysoko wrażliwe osoby zachowują się w związku?

Wysoko wrażliwe osoby mają wiele cech, które mogą wpływać na ich zachowania w związku. WWO silniej odczuwają bodźce i mocniej je przetwarzają, szybciej też ulegają ich nadmiarowi, czyli przebodźcowaniu. Mają dobrze rozwiniętą empatię, dzięki czemu odczuwają emocje innych i przyjmują je jak swoje własne. Zauważają też to, czego inni nie są w stanie dostrzec. Wysoko wrażliwa osoba w związku może więc spotykać się z wyzwaniami, których nie odczuwa osoba pozbawiona cechy wysokiej wrażliwości.

Warto jednak pamiętać o tym, że wysoko wrażliwe osoby mogą się między sobą różnić. Każda z nich ma inne doświadczenia, nawyki, przekonania, wzorce z dzieciństwa. To wszystko sprawia, że nie ma jednej uniwersalnej postawy, jaką przyjmują wysoko wrażliwe osoby w związku. Pewne cechy wynikające z wysokiej wrażliwości mogą być jednakowe lub zbliżone, ale tak jak nie ma dwóch takich samych nie-WWO, tak nie ma również dwóch takich samych WWO.

Jak pielęgnować związek z wysoko wrażliwą osobą?

Związek z wysoko wrażliwą osobą może być pełen czułości i wyjątkowych przeżyć, jednak czasami może również być źródłem nieporozumień. W pielęgnowaniu takiej relacji z pewnością pomoże więc wiedza na temat wysokiej wrażliwości jako cechy. Świadomość pewnych zachowań i tendencji może ułatwić komunikowanie się zarówno na co dzień, jak i w kryzysowych sytuacjach. Ważnym aspektem może okazać się również szczerość i otwartość. Rozmowa o tym, jak każda ze stron czuje się w związku i czego potrzebuje, zmieni perspektywę i umożliwi dostrzeżenie tego, co ważne dla drugiej osoby.

Jednak tak naprawdę każdy związek ma swoje własne wyzwania i wymaga tego, by w odpowiedni sposób o niego dbać. Dobrze jest więc poświęcić czas na poznanie siebie nawzajem i wspólnymi działaniami zatroszczyć się o to, by każda ze stron była szanowana i rozumiana.

5 rzeczy, które warto wiedzieć, będąc w związku z WWO

Wysoko wrażliwa osoba w związku może wydawać się zupełnie inna niż w momencie, gdy dopiero się ją poznało. Większość cech widoczna jest przy bliższym poznaniu i spędzeniu ze sobą większej ilości czasu. Zdarza się jednak tak, że partner/partnerka osoby wysoko wrażliwej może poczuć, że nie rozumie swojej drugiej połówki. Oto 5 cech WWO, które wpływają na zachowania wysoko wrażliwych osób w związku:

1. WWO szybko stają się przytłoczone nadmiarem bodźców

Układ nerwowy wysoko wrażliwych osób jest niezwykle czuły i ze zwiększoną intensywnością chłonie bodźce, które do niego docierają. Dlatego po krótszym niż u innych czasie WWO mogą poczuć się zmęczone i przytłoczone. Ta cecha jest widoczna na przykład, gdy wysoko wrażliwa osoba wydaje się nieobecna lub nieswoja na randce w tłocznej restauracji lub gdy nie chce dłużej rozmawiać na ważny dla partnera/partnerki temat. Przebodźcowaniu mogą towarzyszyć również trudne stany emocjonalne (złość, smutek), skrajne reakcje (płacz, krzyk, wycofanie), a nawet fizyczny ból (na przykład głowy).

Ponieważ bodźce są czymś, co stale nas otacza – bodźcami są zarówno dźwięki, zapachy, światło, temperatura, jak i emocje, myśli, wyobrażenia – czasami bardzo łatwo jest o przebodźcowanie. Warto więc pamiętać, że wysoko wrażliwe osoby mają nieco mniejszy limit przyjmowania bodźców. To, co dla większości jest akceptowalne, dla WWO może być już zbyt intensywne. Nie znaczy to jednak, że w ogóle nie można wybierać na spotkania do popularnych miejsc z dużą ilością atrakcji – tak naprawdę wystarczy tylko rozumieć i szanować potrzeby wysoko wrażliwej osoby i czasami pójść na kompromis.

2. WWO potrzebują czasu i przestrzeni, by powrócić do stanu równowagi

Ponieważ wysoko wrażliwe osoby intensywniej doświadczają świata, potrzebują również nieco więcej czasu i przestrzeni, by powrócić do stanu równowagi i odpocząć od bodźców. To jest ważne, ponieważ każdy człowiek czuje się najlepiej w stanie umiarkowanej symulacji układu nerwowego (czyli kiedy bodźców nie jest ani za mało, ani za dużo). WWO mogą więc częściej chcieć przerwy od trudnych rozmów, wybierać miejsca ciche i spokojne, potrzebować więcej czasu w samotności, unikać tłumów i głośnych miejsc, a także czasami nie odpisywać na wiadomości.

Dla tych, którzy nie rozumieją, skąd biorą się takie zachowania, może się to wydawać samolubne lub być oznaką braku zainteresowania czy nawet zwiastunem końca relacji. Dlatego warto pamiętać, że w większości przypadków potrzeba przestrzeni jest związana właśnie z nadmiarem bodźców, których doświadcza WWO. Chcąc w tym wyjątkowym czasie zadbać o swojego wysoko wrażliwego partnera/partnerkę, można uszanować te potrzeby, powiedzieć wprost, że rozumie się, skąd wzięły się takie tendencje i przypomnieć, że jest się obok.

Newsletter Wysoko Wrażliwej

Zapraszam Cię do mojego newslettera w ramach którego otrzymasz ode mnie list raz w tygodniu oraz dostęp do biblioteki z materiałami do pobrania.

Wyślę do Ciebie tylko jednego maila tygodniowo – zero spamu! Biblioteka materiałów do pobrania: link.

3. WWO łatwo przyjmują emocje innych na siebie

Wysoko wrażliwe osoby odznaczają się wyjątkową empatią. Są więc w stanie nie tylko odczuwać, przez co przechodzą inni, ale także przyjmować na siebie ich emocje. Więc gdy WWO znajdzie się w bliskim otoczeniu kogoś, kto jest zdenerowowany lub zestresowany, ten stan prawdopodobnie zostanie przyjęty i traktowany jak własny.

Dlatego też niekiedy tak trudno jest wysoko wrażliwym osobom zachować spokój, gdy wokół nich zbyt dużo się dzieje. Na przykład, kiedy całą rodziną przygotowujecie się do ważnego, uroczystego przyjęcia, WWO może wchłonąć stres i niepokój – i w efekcie wprowadzać jeszcze bardziej nerwową atmosferę lub okazać swoje emocje krzycząc lub płacząc. Ważne jest więc to, by nie gniewać się na swojego wysoko wrażliwego partnera/partnerkę. Prawdopodobnie wie o swojej tendencji, jednak jest zbyt silna, by sobie z nią poradzić na własną rękę. Warto razem wypróbować technik relaksacyjnych, które pomogą Wam rozładować napięcie i w sposób kontrolowany dać upust trudnym emocjom.

4. WWO zauważają niuanse, które innym umykają

Wyczulenie na niuanse otoczenia nazywa się szóstym zmysłem wysoko wrażliwych osób i jest jedną z tych cech, które potrafią wprowadzić prawdziwą magię do z pozoru zwykłych chwil. To dzięki temu WWO potrafią wychwycić małe “drobiazgi” i zwrócić na nie uwagę swojego partnera/partnerki.

Często jednak wysoko wrażliwe osoby zauważają – na przykład – potencjalny punkt zapalny, który może stać się przyczyną kłótni. Zostają wtedy nazwane przewrażliwionymi lub mówi im się, że wymyślają. Być może do żadnego nieporozumienia nigdy by nie doszło, jednak warto szanować znaki, które zauważa WWO i starać się unikać potencjalnego zagrożenia. Intuicja wysoko wrażliwych osób nie jest nieomylna, jednak to ważne, by od swojego partnera/partnerki dostawać wsparcie i zrozumienie, zamiast oceny i krzywdzących łatek.

5. WWO analizują wszystko, co się do nich powie

Wysoko wrażliwe osoby przetwarzają docierające do nich bodźce na wyjątkowo głębokim poziomie, co skutkuje niemal nieustannym analizowaniem informacji. To dlatego wysoko wrażliwy partner/partnerka wciąż zastanawia się, co ktoś miał na myśli, gdy zrobił, czy powiedział daną rzecz. Być może w Waszym związku jest tak, że Twoja wysoko wrażliwa druga połówka dzieli się z Tobą swoimi obawami i wątpliwościami odkrytymi podczas analizy danych sytuacji. Warto okazać jej trochę zrozumienia, a tej tendencji – cierpliwości, ponieważ złagodzenie jej jest możliwe, ale wymaga czasu.

Zdarza się też tak, że – szczególnie na początku związku – wysoko wrażliwa osoba będzie przez to roztrząsać i rozbierać na czynniki pierwsze wiadomości, które dostaje od swojej drugiej połówki. Jednak, gdy nabierze pewności co do relacji, nadmierne analizowanie odsunie się na bok i zrobi miejsce zaufaniu.

Jak można wspierać wysoko wrażliwą osobę w związku?

  • Uszanuj jej potrzeby. Gdy mówi, że potrzebuje ciszy lub chce wrócić do domu, usłysz to i uszanuj. Postaraj się nie naciskać i nie przekonywać WWO do czegoś, czego bardzo nie chce. Prawdopodobnie doświadcza w takich momentach nadmiaru bodźców i w ten sposób chce uniknąć trudnych emocji związanych z przebodźcowaniem.
  • Zapytaj, co jej pomaga, gdy jest przebodźcowana, ale jeszcze zanim się to stanie. Przestymulowanie bodźcami może generować wiele stresu i niezrozumiałych emocji. Dlatego warto wprowadzić małe rytuały, które rozładują napięcie i pozwolą odzyskać równowagę. Możecie razem odszukać i przetestować techniki, które pomogą WWO w sytuacjach przebodźcowania.
  • Unikaj głośnych, brutalnych, pełnych przemocy scen. Filmy, które wywołują dużo trudnych emocji i głośna, agresywna muzyka mogą nie być najlepszym wyborem dla wysoko wrażliwej osoby. Zanim zarezerwujesz bilety na taki film czy koncert, upewnij się, że Twoja wysoko wrażliwa druga połówka będzie dobrze czuła się z taką ilością bodźców.
  • Nie oceniaj. Bądź, przytul, wysłuchaj, ale postaraj się powstrzymać od oceniania. Nawet dla nie-WWO emocje są czasami zbyt zawiłe, by potrafić wytłumaczyć, skąd się wzięły. Dla wysoko wrażliwych osób może to czasami być dużym wyzwaniem. Dlatego unikaj oskarżania i pamiętaj, że można również wspierać, milcząc.
  • I najważniejsze: zainicjuj rozmowę o wsparciu. Otwarcie spytaj, jakiego wsparcia od Ciebie potrzebuje – i wytłumacz, jak może wspierać Ciebie. To nic złego nie wiedzieć – każdy jest inny i może potrzebować czegoś innego. Nie bój się więc rozmawiać o tym, co czujesz. Takie szczere, otwarte rozmowy o emocjach i potrzebach naprawdę potrafią zbliżyć i zbudować zaufanie.

Wskazówki dla wysoko wrażliwych osób w związku i ich partnerów

  1. Wprowadźcie rytuały, które będą pomocne dla obu stron. Chodzi o to, by znaleźć coś, co sprawia, że czujecie się lepiej. To mogą być małe zwyczaje, które wprowadzicie zarówno razem jako para, jak i każde z Was osobno. Dobrze jest znaleźć nawet prostą technikę, która będzie pomagać w kryzysowych chwilach.
  2. Odkryjcie, jaki macie styl przywiązania. Styl przywiązania odnosi się do więzi, jaką każdy z nas miał w dzieciństwie z rodzicem. Styl przywiązania rzutuje na nasze relacje w życiu dorosłym, określając nasz stosunek do bliskości i sposoby reagowania na nią. Wyróżnia się 3 główne style przywiązania: bezpieczny, lękowy i unikający. Często mówi się również o czwartym stylu: lękowo-unikającym. Znając styl przywiązania swój i swojego partnera/partnerki, można bardziej zrozumieć zachowania, które panują w związku.
  3. Poznajcie swoje języki miłości. Język miłości to sposób, w jaki dana osoba okazuje swoją miłość i co jest dla niej ważne w związku. Wyróżnia się 5 języków miłości: słowa wsparcia i pochwały, drobne przysługi, dotyk, podarunki, wartościowy czas spędzany razem. Porozmawiajcie o tym, co jest dla Was ważne i czego potrzebujecie w Waszym związku. (To normalne, jeśli macie inne języki miłości.)
  4. Zastanówcie się, jak radzić sobie z konfliktem, ale zanim do niego dojdzie. Kłótnie zdarzają się w każdym związku. Ale najważniejsze jest, by pamiętać, że nie walczycie ze sobą, tylko razem walczycie z problemem. Postarajcie się pomyśleć nad sposobami na rozwiązanie sprzeczek lub ustalcie słowo, którym chcecie zakończyć drobne, nieistotne kłótnie.
  5. Zaakceptujcie różnice między sobą i postarajcie się uwzględniać je na co dzień. W związku wysoko wrażliwej osoby z nie-wysoko wrażliwą osobą, podstawową różnicą między Wami może być to, w jaki sposób odbieracie bodźce. To, co dla nie-WWO jest przyjemne i optymalne, dla WWO będzie przytłaczające i męczące. A to, co dla WWO będzie komfortowe, dla nie-WWO może być nudne. Dlatego warto zrozumieć, co Was dzieli, a co łączy i dopasować swoje aktywności tak, by każda osoba mogła odnaleźć coś dla siebie.

UDOSTĘPNIJ TEN POST

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

popularne artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WysokoWrazliwa.pl

To miejsce dla każdego, kto wyciąga coś dla siebie z udostępnianych tu treści. Po prostu. Cieszę się, że jesteś! 

Paulina Hycnar - Wysoko Wrażliwa
© 2020-2021 Wszelkie prawa zastrzeżone.