Od czego zacząć dbanie o siebie? 20 sposobów na selfcare + WYZWANIE
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Od czego zacząć dbanie o siebie? 20 sposobów na selfcare + WYZWANIE
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Selfcare, czyli szeroko pojęte dbanie o siebie, przybliża nas do dobrego samopoczucia. Od czego zacząć praktykę selfcare i jak robić to w zgodzie ze sobą?

Lista tematów poruszanych w tym artykule

Selfcare, czyli szeroko pojęte dbanie o siebie, przybliża nas do dobrego samopoczucia. Niestety, wiele osób wciąż uważa go za luksus, a nie codzienność. Od czego zacząć praktykę selfcare i jak robić to w zgodzie ze sobą i swoimi potrzebami?

Seflcare – co to znaczy?

Selfcare to szeroko pojęte dbanie o siebie. To świadome działania podejmowane w celu poprawienia dobrostanu zarówno fizycznego, psychicznego, duchowego, jak i emocjonalnego.

“Selfcare to dawanie innym tego, co w Tobie najlepsze zamiast tego, co z Ciebie zostało” Katie Reed

Czy dbanie o siebie musi być samolubne, drogie, czasochłonne…?

Dbanie o siebie i swoje potrzeby jest naturalnym stanem każdego człowieka. W praktykowaniu selfcare nie ma więc nic egoistycznego lub samolubnego. Dbanie o siebie nie znaczy “tylko ja”, ale “ja też”. Co więcej, wbrew powszechnemu przekonaniu selfcare wcale nie musi być kosztowny ani wymagać poświęcenia dużej części dnia. Wręcz przeciwnie – czasami dbając o siebie, zyskujemy – nie tylko czas, ale też wewnętrzny spokój. Dbanie o siebie może jednak pochłaniać innego rodzaju poświęcenia – odrzucenie ograniczających nawyków lub schematów.

Od czego zacząć praktykowanie selfcare?

Wierzę, że by odpowiednio zadbać o siebie, najpierw warto zajrzeć w głąb nas samych i odkryć, czego dokładnie potrzebujemy. Więc zamiast sugerować się tym, co robią dla siebie inni lub wybierać na chybił-trafił, spróbuj tych kroków:

1. Pozbądź się ograniczeń

Ograniczające przekonania, nawyki i schematy to coś, co może skutecznie zniechęcać nas do tego, by dbać o siebie. Jak mogą brzmieć takie ograniczenia? Na przykład: żeby zadbać o siebie, potrzeba dwóch godzin dziennie albo będę zasługiwać na selfcare, ale dopiero gdy schudnę. Postarajmy się podszukać w naszym życiu takich przekonań i nawyków, które przeszkadzają nam w szczerym okazywaniu sobie troski i miłości.

2. Odkryj, czego naprawdę potrzebujesz

Świadomość swoich prawdziwych potrzeb umożliwi danie sobie dokładnie tego, co w danej chwili przyniesie nam spokój i relaks. Warto więc zadać sobie proste pytanie: czego teraz potrzebuję? i odpowiedzieć na nie w pełnej szczerości ze samą sobą.

3. Zadbaj o siebie we wszystkich obszarach

Selfcare często przedstawiany jest jako maseczki na twarz lub ciepła kąpiel. Oczywiście, nie ma w tym nic złego, o ile nie jest to jedyny sposób, w jaki o siebie dbamy. Warto troszczyć się o siebie w sposób holistyczny – czyli o wszystkie sfery, nie tylko o cielesną. Najczęściej wyróżnia się 5 obszarów selflove: obszar fizyczny, społeczny psychiczny, duchowy i emocjonalny.

20 prostych sposobów na selfcare

Sposobów na dbanie o siebie są tysiące, ale zawsze najlepszy jest ten, którego aktualnie nam potrzeba. Oto lista 20 inspiracji selfcare – podzielonych na konkretne obszary, które odpowiadają konkretnym potrzebom. Jeśli czujesz, że dana kategoria z Tobą współgra, częstuj się śmiało:

Selfcare w obszarze fizycznym

Zaczniemy od pomysłów na dbanie o siebie w obszarze fizycznym. Jeśli czujesz, że potrzebujesz zadbać o swoje ciało, przestrzeń lub materię, oto inspiracje dla Ciebie.

1. Zadbaj o dobry sen

Sen jest jedną z tych aktywności, podczas której nasz organizm się regeneruje. Dlatego warto zadbać o to, by się do tego snu jak najlepiej przygotować. Na początku możesz zacząć od sprawdzenia swojego chronotypu (czy jesteś skowronkiem czy sową), a potem podążaj wedle wskazówek, które do Ciebie pasują. I – przede wszystkim – postaraj się nie korzystać z urządzeń emitujących światło niebieskie minimum godzinę przed snem.

2. Zatroszcz się o swoje ciało

Ruszaj się, rozciągaj się, praktykuj jogę, pływaj, tańcz – albo wręcz przeciwnie: daj ciału odpocząć, połóż się, zrób okład z ogórka pod oczy, weź relaksującą kąpiel z bąbelkami, zorganizuj sobie domowe SPA, idź na masaż, umów się na wizytę kontrolną u lekarza, zrób podstawowe badania… Wszystko, co tylko czujesz, że pomoże Ci zatroszczyć się o Twoje ciało.

3. Zwróć uwagę na to, co jesz

Przyjrzyj się temu, czym karmisz swoje ciało. Postaraj się przy tym nie dzielić jedzenia na “zdrowe” i “niezdrowe” ani “wysokokaloryczne” i “niskokaloryczne”. Zamiast tego zwróć uwagę na wartość odżywczą, jaką ma i na to, jak reaguje na nie Twoje ciało. Coś nawet może mieć etykietę “zdrowe”, ale Twój organizm nie będzie na to dobrze reagować. Wsłuchaj się więc w siebie – i nie zapominaj o prawidłowym nawodnieniu!

4. Uprzątnij swoją przestrzeń

Obszar fizyczny dotyczy także sfery materialnej Twojego życia. Zadbaj o to, by panował w niej porządek. Często jest tak, że bałagan powoduje dodatkowy stres, na przykład, gdy nie potrafimy czegoś znaleźć lub ubrania w szafie są pogniecione, gdy ich potrzebujemy. Znajdź taką przestrzeń, która szczególnie potrzebuje Twojej uwagi i spraw, by wprowadzała do Twojego życia harmonię.

Selfcare w obszarze społecznym

Jeśli czujesz, że potrzebujesz nawiązać lub zgłębić więź z innymi ludźmi – lub wręcz przeciwnie – odczuwasz potrzebę ustabilizowania swoich relacji, przejrzyj propozycje selfcare z obszaru społecznego.

5. Spotkaj się lub zadzwoń do bliskiej osoby

Człowiek jest istotą stadną, więc potrzeba interakcji z innymi ludźmi jest zupełnie naturalna. Spotkaj się z przyjacielem, drugą połówką, siostrą – lub jeśli nie masz takiej możliwości – zadzwoń do bliskiej Ci osoby. Być może jest ktoś, z kim żałujesz utraty kontaktu? A może chcesz zaskoczyć kogoś napisaniem tradycyjnego listu w kopercie? Wsłuchaj się w siebie i działaj!

6. Przytulaj się

Badania wskazują, że przytulanie ma ogromną moc! Koi, daje poczucie bezpieczeństwa i uspokaja. A do tego wytwarza oksytocynę, czyli hormon zwany hormonem miłości. Wykorzystaj to i przytulaj się – nawet do swojego ukochanego zwierzaka!

7. Poznaj nowe osoby

Otwieranie się na nowe znajomości jest szansą na zbudowanie silnych relacji i często daje okazję do wyjścia ze swojej strefy komfortu. Jeśli czujesz, że tego Ci potrzeba, spróbuj poszukać na Facebooku grup związanych z Twoim miastem lub pasją albo zaangażuj się w wolontariat. I pamiętaj, że nawet jeśli ta znajomość nie przerodzi się w przyjaźń na resztę życia, dostarczy Ci nowych, wartościowych doświadczeń i lekcji.

8. Wyznacz granicę

Czasami zamiast większej ilości spotkań z innymi – potrzebujemy spokoju i odosobnienia. Jeśli to jest coś, do czego dążysz lub jeśli czujesz, że zamiast wyjścia na miasto wolisz zostać ze samą sobą, odmów lub wyznacz granicę. Asertywność również jest formą dbania o siebie i masz prawo z niej skorzystać, gdy tego potrzebujesz.

Newsletter Wysoko Wrażliwej

Zapraszam Cię do mojego newslettera w ramach którego otrzymasz ode mnie list raz w tygodniu oraz dostęp do biblioteki z materiałami do pobrania.

Wyślę do Ciebie tylko jednego maila tygodniowo – zero spamu! Biblioteka materiałów do pobrania: link.

Selfcare w obszarze psychicznym

Jeśli czujesz, że potrzebujesz zadbać o swój umysł i psychiczne samopoczucie, poczęstuj się propozycjami z kategorii obszaru psychicznego selfcare.

9. Naucz się czegoś nowego

Badania dowodzą, że gdy uczymy się czegoś nowego w jednej dziedzinie, automatycznie wzrasta nasza kreatywność w pozostałych obszarach. Co więcej, rozwijając poszczególne zdolności, stymulujemy mózg do rozwoju (na przykład jak podczas nauki gry na fortepianie, która wykorzystuje obie półkule mózgu na raz). Więc ucz się – jazdy na deskorolce, nowego języka albo oglądaj inspirujące ted-talki.

10. Odpocznij od bodźców

Czasami nasz umysł zbiera za dużo bodźców (szczególnie ten wysoko wrażliwy!). By o niego zadbać, możesz dać mu chwilę przerwy. Odłącz się od źródeł dźwięku, światła i informacji – i pozwól sobie na wyciszenie i relaks.

11. Otaczaj się wspierającymi treściami

To, czym się otaczamy, ma ogromny wpływ na to, jak myślimy – zarówno o świecie, jak i o nas samych. Zadbaj więc o to, by treści, którymi karmisz swój umysł, były wspierające, a nie ciągnące w dół. Przejrzyj osoby, które obserwujesz na Instagramie – być może jest wśród nich taka, której treści sprawiają, że zaczynasz się porównywać lub wątpić w siebie? Możesz też użyć wspierających afirmacji lub nakleić na lustrze wspierające karteczki.

12. Zacznij tworzyć

Umysł uwielbia tworzyć nowe rzeczy! Zacznij pisać, dziergać, malować (choćby po kropkach!), planuj swój dzień, wyznaczaj cele, stwórz jadłospis na ten tydzień lub zaopatrz się w kolorowankę dla dorosłych i daj się porwać kolorom.

Selfcare w obszarze duchowym

Duchowość to kolejny ważny obszar w życiu każdego człowieka. Jeśli czujesz, że potrzebujesz zadbać o siebie na tym poziomie, obszar duchowy jest właśnie dla Ciebie.

13. Pobądź chwilę sama

Czasami tak dużo czasu spędzamy z innymi, że na koniec dnia okazuje się, że nie potrafimy pobyć same ze sobą. Postaraj się więc wyłączyć telewizor, zamknąć książkę, odłożyć telefon. Zrób dla siebie herbatę, kawę lub kakao i pobądź chwilę ze samą sobą. Zwróć uwagę na to, jak się z tym czujesz – czy Ci to odpowiada, a może przed tym uciekasz? O czym myślisz, co czujesz? Zauważ siebie.

14. Spędź czas wśród natury

Połącz się z naturą i czerp z jej mądrości. Idź do lasu, nad jezioro, do parku, nad rzekę. Wsłuchaj się w szum liści, posłuchaj śpiew ptaków albo zauważ jak wiewiórka zbiera swoje zapasy na zimę. Pomyśl o tym, czego możesz nauczyć się od Matki Natury – spokoju, harmonii albo że na wszystko przyjdzie czas? Miej oczy szeroko otwarte i wyciągnij dla siebie coś dobrego z tego spaceru.

15. Medytuj lub pomódl się

Niezależnie od tego, jakiej jesteś wiary, praktykowanie medytacji lub modlitwy jako rozmowy ze Stwórcą, rozwija w obszarze duchowym. Wybierz sposób, który najlepiej z Tobą rezonuje i zacznij, małymi krokami.

16. Zaangażuj się charytatywnie

Pomaganie innym i niesienie dobrych intencji może sprawić, że poczujesz więcej wdzięczności i radości w swoim życiu. Znajdź osobę, stworzenie lub obszar, na którym Ci zależy i wnieś do niego dobro.

Selfcare w obszarze emocjonalnym

Jeśli czujesz, że potrzebujesz zadbać o siebie w obszarze swoich emocji, spróbuj wybrać coś dla siebie z poniższych propozycji.

17. Bądź świadoma swoich emocji

Umiejętność rozpoznawania, nazywania i akceptowania swoich emocji jest niezwykle ważna. Postaraj się przeczytać artykuł lub książkę o tym, jak regulować emocje i praktykuj pytanie siebie “co teraz czuję?”. Z pozoru proste pytanie może poprowadzić Cię do zaskakujących odpowiedzi.

18. Zacznij spisywać swoje myśli

Istnieją różne techniki spisywania myśli – i różnie się to nazywa. Niektórzy mówią journalling, inni prowadzenie dziennika lub pamiętnika, a jeszcze inni piszą poranne strony. Spróbuj poszukać takiego sposobu, który najbardziej w Tobą współgra i po prostu zacznij pisać. Pamiętaj, że te zapiski są tylko dla Ciebie, dlatego nie musisz czuć się skrępowana ani w ogóle czytać tego, co napiszesz.

19. Rozmawiaj o tym, co czujesz

Porozmawiaj z bliską osobą o tym, co czujesz w związku z Waszą relacją lub sytuacją, którą chcesz poruszyć (lub taką osobą, z którą czujesz, że chcesz o tym porozmawiać, np. szef, współpracownik, sprzedawca w osiedlowym sklepie). Postaraj się przy tym nie oskarżać, tylko spokojnie poinformuj, jak poczułaś się z daną sprawą. Daj rozmówcy przestrzeń na jego odczucia. Pamiętaj, że szczera rozmowa jest lepsza niż domyślanie się lub zgadywanie.

20. Skorzystaj z terapii

Gdy czujesz, że nie potrafisz sobie poradzić z tym, co dzieje się w Twoim życiu, skorzystaj z pomocy psychologa lub psychoterapeuty. To osoby odpowiednio wykształcone i doświadczone, które zapewnią Ci profesjonalne wsparcie i wyposażą w przydatne techniki.

Potrzebujesz motywacji? Dołącz do wyzwania selfcare!

By pielęgnować selfcare i wzajemnie się motywować, przygotowałam specjalne wyzwanie selfcare! Do wszystkich osób, które zapisały się na mojego newslettera, będę wysyłać darmowe ćwiczenia do pobrania, tak by każda z nas mogła zadbać o siebie – razem, ale na swój własny sposób. Jeśli czujesz, że chcesz razem z nami wkroczyć w ostatni miesiąc 2021 roku z miłością i spokojem, gorąco Cię zapraszam! Kliknij tutaj, by zapisać się do mojego newslettera i dołączyć do wyzwania. Startujemy w czwartek, 25 listopada! Będziesz?

UDOSTĘPNIJ TEN POST

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

popularne artykuły

Jedna odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

WysokoWrazliwa.pl

To miejsce dla każdego, kto wyciąga coś dla siebie z udostępnianych tu treści. Po prostu. Cieszę się, że jesteś! 

Paulina Hycnar - Wysoko Wrażliwa
© 2020-2021 Wszelkie prawa zastrzeżone.

Plakaty pełne wrażliwości

Wielki powrót plakatów! 🙉

W pierwszym, październikowym dropie wszystkie 200 sztuk, jakie przygotowałam, wyprzedały się w 2 DNI 🙈

Dlatego teraz przygotowałam kolejne plakaty które mam nadzieje, że zagoszczą w Waszych domach tej jesieni! 🍂

Zapraszam Cię do mojego sklepu gdzie znajdziesz cztery wzory plakatów.